Stavgång - NORDIC WALKING


Stavgång, eller som det också kallas, NORDIC WALKING tar din konditionsträning till en högre nivå.


Vill du gå ner i vikt? Har du försökt att banta med den eller den metoden? Eller har du funderat på att köpa det där pillret eller saften som ska göra dig smalare?

Det finns inga genvägar, ät riktigt och motionera mera, men gör detta med en långsiktig strategi. Våga ta det där steget för att förändra livsstilen permanent.


Ett par vanliga gåstavar kan öka din energiförbrukning, öka fettförbränningen och du kan få en bättre träningseffekt men med en lägre grad av upplevd ansträngning när du använder stavar under dina motionspromenader.


Fördelarna med att använda stavar under den vanliga motionspromenaden är många. Flera fysiologiska och vetenskapliga undersökningar visar på stora fördelar med att regelbundet ägna sig åt stavgång som motionsform.


  • Stavgång kan öka kaloriförbrukningen under en motionsrunda med upp emot 30% i jämförelse med en vanlig rask promenad under samma tid. Det beroende på att fler stora muskelgrupper får arbeta under gång med stavar.
  • Stavgång kan praktiseras praktiskt taget var som helst och när som helst. Under våren när snön har smält och skidorna ställts undan i väntan på nästa vinter. Under sommaren på en sandstrand någonstans. I naturen under hösten när skogen doftar av gran och svamp. Och för all del även under vintern när omständigheter och tid inte medger att du tar dig ut i skidspåren. Ett par gåstavar är lätta att ta med sig och en promenad med stavar kräver inget mer än ett ställe där du kan gå - på gator och vägar, längs en naturstig, i obanad terräng, över en hed, ett fjäll eller varför inte ett hemma på gräsmattan under ett intensivt intervallpass. 
  • Att använda sig av stavar minskar riskerna för olyckliga fall under promenaderna. Ett gott skäl att överväga stavgång som ett alternativ för motionspromenaden om du vet med dig att stadgan och balansen inte alltid är vad den borde vara.
  • Belastningen på höfter, knån och fotleder minskar när stavar används under gång. Stötarna när hälarna sätts ner i backen blir helt enkelt mildare tack vare att en del av kroppstyngden bärs av armar och axlar när du får stöd av stavarna.
  • Stavgång är meditativ. Tack vare det enkla rörelsemönstret, som bara kräver en lättsam medvetenhet, i kombination med det repetitiva och rytmiska ljudet när stavarna sätts i backen, förefaller få kropp och själ att smälta samman och tankarna rör sig fritt från det ena till det andra. Det är många "världsliga problem som har fått sin lösning" under motionsrundor med stavar.... Sanna mina ord.
  • Känslan av att träningen har varit mer genomgripande och nyttig ökar när du praktiserar stavgång som motionsform. Det känns att hela kroppen får en genomkörare. Kroppens produktion av endorfiner, kroppens eget "lyckohormon", ökar och du kan därför känna dig gladare och mer välmående efter en motionsrunda med stavar.  Stavgång tar helt enkelt din motionsträning till än högre nivåer. Till nivåer där hela du mår och fungerar allt bättre.
  • Den meditativa aspekten och den känsla av ökad glädje och välmående, som stavgång ofta medför, kan mildra och minska de negativa effekterna av stress, vilket gör att stavgång kan rekommenderas vid hantering av skadlig stress.
  • Stavgång kommer att göra det enklare för dig att träna effektivt och kommer att göra dig än mer vältränad. Du kommer att må och fungera ännu bättre, både fysiskt och psykiskt. Det kommer att minska dina stresspänningar och göra dig överhuvudtaget mer välmående och kanske till och med ännu gladare.

ANNONS (slappna-av.nu erhåller en kommission vid ev. köp.)

För att praktisera stavgång kan du behöva ett par stavar som är anpassade för ändamålet.

Du beöver ett par stavar som är lätta att ta med sig, som kan ställas in för din längd, som är enkla att använda och som ger en viss stötdämpning.


Ett par bra stavar till ett bra pris kan du köpa här och nu genom att

KLICKA HÄR!